Letecká doprava

Přistání v horském terénu se neobejde bez určitého vzrušeníDo světa se dá dostat různými způsoby. Tak například z Evropy do Indie to může stát prý i jen 100 dolarů, ale poněkud více času. Druhou možností je letět eroplánem. Při výběru letecké společnosti je dobré se řídit:



Mladá žena zemřela na londýnském letišti

Kvůli krevní sraženině ve velkých žilách na noze, neboli hluboké trombóze, zemřela v říjnu 2000 krátce po přistání na londýnském letišti Emma Christoffersová. Stalo se tak poté, co seděla přes dvacet hodin v letadle z Austrálie do Velké Británie. Osmadvacetiletá žena přitom neměla až do osudového letu žádné zdravotní problémy. Na úzké sedačce v turistické třídě se jí však v žíle na noze vytvořila sraženina, která jí ucpala srdeční tepnu, a než mohla být odvezena do nemocnice, zemřela. V České republice lékaři podobný, žilní trombózou způsobený případ zatím nezaznamenali. Žilní trombózy podle odborníků vznikají z toho, že lidé velmi dlouho sedí na jednom místě a nepohybují se. Během letu turistickou třídou, kdy jsou cestující po dlouhé hodiny doslova namačkáni na úzkých sedadlech, vznikají ideální podmínky pro jejich vznik. Riziko tvorby sraženin navíc zvyšují všechny faktory, které způsobují zužování cév, jako je například oblečení punčoch, které gumou obepínají stehna (viz obrázek) či kouření. Ke vzniku syndromu turistické třídy také významnou mírou napomáhá dehydratace cestujících, způsobená konzumací tvrdého alkoholu.
Některé letecké společnostiSyndrom turistické třídy přinutil některé letecké společnosti, aby změnily podmínky pro cestování (viz obrázek) v této části paluby. Jednou z nejaktivnější je British Airways, která se dokonce rozhodla upravit sedadla v turistické třídě tak, aby cestující měli možnost protažení nohou, aniž by museli ze své sedačky vstát. „Navíc před dlouhými lety pouštíme cestujícím instruktážní film, který jim radí, jak se možných problémů se syndromem turistické třídy vyvarovat,“ řekl Petr Šindler, mluvčí British Airways v ČR. Cestující by „Měli by být upozorňováni, aby si protahovali nohy a pili hodně tekutin,“ říká lékařka z letiště v Praze-Ruzyni Anna Vrbovcová, „největší riziko hrozí lidem s křečovými žilami nebo vysokým krevním tlakem. Podle dalších odborníků jsou také v nevýhodě obézní lidé, kteří tlačí na žíly mnohem větší vahou. Donedávna se také soudilo, že trombózy postihují hlavně starší osoby. Příklad Christoffersenové však tuto domněnku popírá. Ani dobrá fyzická kondice nemusí být rozhodující, trombóza může vzniknout i u sportovců. „Tato varianta existuje, ale já jsem se s ní za dobu své praxe u vrcholových sportovců nesetkal,“ řekl Petr Krejčí, lékař české fotbalové reprezentace.
Ženy by se měly vyhýbat punčochám, které těsně obepínají stehna.
Jak se vyhnout „syndromu turistické třídy“:

Lidové noviny 4. prosince 2000 (podle Reuters)

Na tenhle článek přišel ohlas, který redakce kupodivu otiskla:
„Při dlouhých letech hrozí ucpání cév“ (LN 4. 12. 2000):
Článek vyzněl tak, že dlouhé sezení v letadle s omezenou možností pohybu je příčinou žilní trombózy v dolních končetinách a následně embolie s možným úmrtím. Chybí upozornění, že rozpohybování po delším omezení pohybu v letadle funguje pouze jako spoušť pistole, která musí být napřed nabitá, aby po stisknutí mohla vystřelit.
Plnohodnotná informace o problému by měla sdělovat, že tyto náhlé příhody postihují jedince, jejichž látková přeměna v buňkách je dlouhodobě vážně narušena. Projevem poruchy je nahromadění homocysteinu v krevním oběhu a ten je možné stanovit i v České republice. Homocystein je jedovatý a nejdříve poznanými účinky je aterosklerotické uzavírání tepen a jejich ucpávání trombózou. Trombotické uzavírání platí i o varikózních žilách a vytvořilo předpoklad pro vznik popsané embolie Christoffersové po letu z Austrálie. Dosud nikdo veřejnost neupozornil, že porucha metabolismu homocysteinu je rozšířená celopopulačně a že je způsobená nevhodnou skladbou stravy. Porucha je snadno odstranitelná a každý jedinec se má dnes možnost ochránit před jejími zbytečnými důsledky. Problém „syndromu turistické třídy“ nemohou odstranit letecké společnosti lepší úpravou míst, i když takové úpravy jsou jistě žádoucí. Rozhodující pro zabránění popsaným náhlým úmrtím bude pochopení veřejnosti, že k těmto neblahým příhodám dochází v důsledku naprosto nedostačující péče o vlastní zdraví. Náprava se opírá o znalost vlastní hladiny homocysteinu v krvi a o zabezpečení jeho bezporuchové metabolizace trvalým dodáváním nezbytných komponent. Polehčující okolností, která nesníží počet postižených, je skutečnost, že laická ani lékařská veřejnost dosud neměly možnost se seznámit s poznatky, které tvoří základ nově vznikajícího odvětví medicíny.

MUDr. Karel Erben

Závěry pro HK Vyšehrad jsou jednoduché:

A teď webové stránky leteckých společností:

Příklad nevhodně zvoleného dopravce Příklad nevhodně zvolené linky Příklad nevhodně zvoleného typu letadla Vůbec nevhodný příklad

Na začátek stránkyNa začátek stránky Počet přístupů na tuto stránku: 1785
(od 1. listopadu 2001)
Zpět na úvodní stránkuZpět na úvodní stránku